Sosyopat Nedir? Sosyopat Nasıl Tedavi Edilir?

Sosyopat Nedir Sosyopat Nasıl Tedavi Edilir

Sosyopat, duygu durum ve davranış bozukluğu bulunan kişidir. Sosyopat toplum tarafından sorunlu olarak değerlendirilen davranışlara sahiptir. Bazı duyguları hissetme becerisi bulunmayan sosyopat nedir?

Sosyopatlığı sadece duygu durum bozukluğu olarak tanımlamak yanlış olur. Bu kişiler, çocukken ihmal ve istismar edilmiş, olumsuz deneyimler yaşamış olabilirler.  Bir çeşit davranış bozukluğu olan sosyopati, beyin kimyasındaki değişimler, nörolojik işlev bozuklukları nedeniyle ortaya çıkabilir. Davranışlarıyla rahatsızlık verirler, çok kolay şekilde yalan söyleyebilirler. Manipülatif etkiye sahip sosyopatların neden böyle davrandığını anlamak mümkün değildir.

Sosyopat Nedir?

Sosyopati tanımı, manipülatif, yalan söyleme eğiliminde, empati yeteneğinden yoksun ve kırıcı davranışlara sahip olma durumu şeklinde ifade edilebilir. Bu durum, kişinin karşısındakinin duygularını anlamasını güçleştirir. Kişiyi zor insan olarak nitelemeye sebep olur. Sosyopatlığın çeşitli belirtileri vardır. Bu belirtileri gördüğünüzde o kişiyle aranıza mesafe koymak isteyebilirsiniz.

Sosyopati Belirtileri Nelerdir?

Sosyopati belirtileri, kişinin çevresinde dikkat çekmesine  ve yadırganmasına yol açar. Sosyopati davranışları ve belirtileri kısaca şu şekilde listelenebilir:

• Kanunlara ve kurallara uymazlar.
  • Toplumsal kuralları ihlal ederler.
  • Çevresindeki kişilere saygısız davranırlar.
  • Karşısındakinin dertlerine ve sorunlarına karşı kayıtsızdır, hatta bu durum onların sıkılmasına yol açar.
  • Utanmazlar ve pişmanlık duymazlar.
  • Acımasızdırlar.
  • Arkadaşlık kurmazlar. Sosyal ilişkileri çok zayıftır.
  • Hiçbir programa uymazlar.
  • Kendilerini yeni tanıyan kişilere olduklarından çok daha üstün bir kişiymiş gibi tanıtırlar. Bu durumu sorguladığınızda ya da şüphelendiğinizde, söylediklerinizi hakaret olarak algılarlar.
  • Hayalperest olurlar.

Sosyopat davranışları olan bir kişiyle ilişki kurduğunuzda sizi manipüle etmeye yatkın olduklarını fark edebilirsiniz. Manipülasyon konusunda uzman oldukları için bazen bu durumu anlayamamanız normaldir. Çünkü çıkarları doğrultusunda istedikleri yalanı rahatlıkla söyleyebilirler.

Sosyopati Nedenleri Nelerdir?

Sosyopat nedenleri, kişinin psikolojik geçmişi, beyin rahatsızlıkları nedeniyle ortaya çıkabilir. Çocukluk travmaları sosyopati nedenleri arasında yer alabilir. Aile içi şiddet ve akıl hastalığı geçmişi bulunması sosyopatiye yol açan nedenler arasındadır.

Sosyopat Birisi İle Başa Çıkma Yöntemleri

Sosyopati profesyonel yardım aracılığıyla tedavi edilebilir. Sosyopat teşhisi konulmuş olan kişilerin tedavisi neredeyse imkânsızdır. Çünkü kişi kendisinin hasta olduğunu kabul etmez. Bu duruma yol açan farklı hastalıklar söz konusuysa hastanın fiziksel tedavisinin yapılması gerekir.

Sosyopat bir kişiyle girdiğiniz tartışmalardan haklı çıkma şansınız yoktur. Çünkü bu hastalığa sahip olan kişiler, asla haksız olduklarını kabul etmezler. Bu nedenle onlarla tartışmaya ve yarışmaya girmemelisiniz. Kendinizi onlara ispatlamaya çalışmamalısınız.

Sosyopatlar, kendi fikirlerinden başka fikirlere önem vermezler ve onları benimsemezler. Onlara kendinizi ispat etmeye ya da bir fikri kabul ettirmeye çalışmak sadece sinirinizi bozar. Eğer bir şekilde onlarla anlaşmanız gerekiyorsa sosyopat olan kişiyle uzlaşma yapmanın en iyi yolu onu onaylamaktır. Ama bu uzun vadede sizi psikolojik olarak büyük oranda yorar.

Sosyopatların hatalarını anlamalarını ve sizden özür dilemelerini beklemeniz boşunadır. Onlar, kırıcı davranışlar sergilemekten keyif alırlar ve birilerinin üzüldüğünü görmekten hoşlanırlar.

Sosyopat Teşhisi Nasıl Konur?

Sosyopati teşhisi, uzman bir psikiyatristin değerlendirmesi yoluyla koyulabilir. Ancak sosyopat olduğu düşünülen kişiler, çoğunlukla psikolog ya da psikiyatrist desteği almayı reddeder. Sosyopat kişiler, çevreleri tarafından nasıl göründüğünün farkında değiller. Kendisini kusursuz olarak görme eğilimindeki sosyopatlar için uzman değerlendirmesi neticesinde kesin karara varılabilir.

Çoğu sosyopat kendi durumunu anlayıp destek almayı reddeder. Bir kişinin sosyopat olup olmadığını anlamak için onun davranış ritüelini takip edebilirsiniz . Çelişkili davranışlarını, yalan söyleme alışkanlıklarını ve size karşı sergiledikleri kaba tavırları değerlendirerek sosyopatları teşhis edebilirsiniz. Bunu yaparken bir uzman olmadığınız için yanılma payınız olacağını da aklınızdan çıkarmamalısınız.

Sosyopat Tedavisi

Sosyopat tedavisi, genellikle çok zordur. Kişi genellikle empati duygusundan yoksundur. Çevresindeki kişilere zarar verdiğinin farkında değildir. Başka kişilerin ruh haliyle ilgilenmez. Kendi dertlerini paylaşmaktan ve kendini anlatmaktan keyif alırlar. Genellikle çevresindeki insanları kendilerinden uzaklaştırdıklarının farkında değillerdir.

Sosyopatiyi kontrol altında tutmak için psikoterapi ve ilaç tedavisi tercih edilebilir. Uygulanan tedaviler sayesinde sosyopat teşhisi konulmuş hastaların çevreye verdikleri zarar azaltılabilir. Anti sosyal kişilik bozukluğu olarak da değerlendirilen sosyopati, kesin olarak tedavi edilemez. Kişilerin saldırgan ve depresif ruh halini dengede tutmak amacıyla antidepresan sınıfındaki ilaçlar tercih edilir. Dürtüsel davranma eğiliminde olan sosyopat kişiler için yazılan belli ilaçlar, bu davranışları azaltmalarına yardım eder.