Vajinismus Tedavisi

Vajinismus, ülkemizde cinsel sorunla kliniğe başvuran kadınların en büyük grubunu oluşturmaktadır. Bu sorunda cinsel birleşme ya imkânsızdır ya da kasların spazmına bağlı olarak oldukça ağrılıdır. Spazm (aşırı kasılma) kadının kontrol edemeyeceği biçimde ağrılıdır. Birçok kadın bu durumu ilişkiye başladıkları ilk birkaç seferde orta şiddette yaşar ancak yaşanan sorun, ilişkiye izin vermeyecek biçimde ağırdır. Bu durum çoğunlukla ilk deneyimde başlar. Sonradan ortaya çıkanlar doğum sonrası yırtıklar ya da enfeksiyonlara bağlı olarak nadiren gözlenir.

Vajinismus Nedir?

Vajinismus vakalarının çoğunda vajinal girişe karşı aşırı bir korku vardır. Genellikle çoğu vaka, vajinasının erkek organının girişine müsaade etmeyecek kadar küçük olduğunu hatta imkânsız olduğunu düşünür. Çoğu arkadaştan, teyzeden ya da başka kaynaklardan çeşitli öyküler duymuşlardır. Bunların en yaygın olanları, bazı çiftlerin kanlar içinde acile başvurmaları ya da kenetlenerek battaniyelerle acil servislere gelmeleri gibi gerçekdışı öykülerdir. Giriş dışındaki cinsel aktivitelerden çoğunluk, oldukça zevk alır ve çoğu ön sevişmeyle orgazm olabilir. Kadının korkularını bir süre sonra eşi de paylaşmaya başlar ve eşte de isteksizlik ya da ereksiyon sorunları yaşanabilir. Kliniğimize başvuranlar arasında 14 yıllık evli olup vajinismus nedeniyle birleşememiş çiftlere bile rastlanmaktadır. Terapiye yanıt çoğunlukla oldukça iyidir.

Vajinismus Nedenleri

Vajinismusun nedenleri arasında fiziksel ve psikolojik (duygusal) sebepler başta gelmektedir. İlişki sırasında ağrı/acı hissedileceğine dair yaşanan yoğun korku, suçluluk, önceki cinsel deneyimler, partnerle kurulan ilişki (partnerin cinsel ilişkiye hazır hissetmemesi, yeterince uyarılmaması gibi), erken çocukluk dönemi ve/veya sonrasında maruz kalınan travmatik yaşantılar (taciz, istismar, cinsel saldırı gibi) başlıca psikolojik nedenler arasında yer almaktadır. İdrar yolları enfeksiyonu, doğum, menopoz, kronik hastalıklar gibi etmenler ise fiziksel nedenler arasındadır.

Vajinismus Tedavi Yöntemleri

Vajinismus, bir tür cinsel işlev bozukluğudur. Cinsel işlev bozukluğunda cinsel terapi, davranışçı terapiler ve medikal tedavinin kullanımı oldukça yaygındır. Medikal tedaviye bağlı olarak ortaya çıkan cinsel işlev bozukluklarında, tedavinin yan etkilerini giderici şekilde hormonal takviye ya da çeşitli ilaç kullanımı gözlenmektedir. Bazı durumlarda cerrahi müdahalede de bulunulmaktadır (erkeklerde ereksiyon ya da kadınlarda genital bölgeyle ilişkili sorunlarda).

Cinsel terapi, cinsel işlev bozukluğu yaşayan pek çok çiftte oldukça etkili sonuçlar vermektedir. Davranışçı müdahaleler ve çeşitli teknikler aracılığıyla özellikle uyarılma ve orgazm ile ilgili yaşanan sorunlarda ilişkiyi güçlendirecek nitelikte becerilerin kazandırılması; kaygı yaşanan durumlarda kaygının giderilmesi ve çiftlerin arasında sağlıklı bir etkileşim kurması amaçlanır.